• درمانگاه شبانه روزی فرهنگیان اصفهان
تلفن تماس:  03132226741

همان طور که می دانید انجام کامپوزیت دندان یک بخش است و بخش دیگر مراقبت کافی از آن است. مرحله اول باید توسط مهارت و تخصص پزشک انجام شود و مرحله دوم باید با دقت و مسئولیت بیمار انجام شود. هر چه به مراقبت از کامپوزیت دندان خود حساس تر باشید قطعا طول عمر مفیدتری از آن را تجربه خواهید کرد. برخی تصور می کنند هنگامی که دندان های خود را کامپوزیت کردند دیگر نیازی به مراقبت از دندان خود ندارند. اما این تصور کاملا اشتباه است و باید بیش از پیش به فکر بهداشت و مراقبت از دندان های خود باشید. متاسفانه روش کامپوزیت دندان از روش های لمینت و تاج دندان آسیب پذیر تر است و به همین علت توصیه می شود برای طبیعی ماندن و سالم ماندن آن باید مراقبت کافی از آن داشته باشید.  در این بخش قصد داریم مواردی را برای شما شرح دهیم که در مراقبت از دندان کامپوزیت شده بسیار تاثیر گذار است.

بهداشت دهان و دندان

همان طور که می دانید رعایت بهداشت دهان و دندان روندی است که باید در طول زندگی عادی از دندان طبیعی خود داشته باشید. حال زمانی که دندان های خود کامپوزیت می کنید باید دقت داشته باشید که حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری پیدا می کند. باید به صورت مرتب حداقل 2 مرتبه در طول شبانه روز دندان های خود را با مسواک تمیز نگهدارید.

  و با استفاده از نخ دندان هرگونه مواد بین دندان ها را برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی از بین ببرید. هنگامی که نخ دندان می کشید باید نخ دندان را به صورت کامل تا نزدیک لثه خود ببرید و با دقت آن را حرکت دهید تا هرگونه پلاک تجمع شده از بین برود.

 بهتر است از پزشک خود برای انتخاب خمیر دندان مشورت بگیرید و از خمیر دندان های مخصوص برای تمیز کردن سطح کامپوزیت استفاده نمائید. انتخاب نوع مسواک هم در این بخش اهمیت بالایی دارد زیرا مسواک سفت و سخت باعث ایجاد شیار و خش بر روی دندان شده و زیبایی آن را به مرور زمان از بین می برد. کسانی که دندان خود را کامپوزیت می کنند موظف هستند هر 3 الی 4 ماه مسواک های خود را تعویض کنند و از خمیر دندان هایی که دارای فلوراید هستند استفاده کنند.  از دیگر نکات مهم برای رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده از دهانشویه است که از تجکع باکتری و پلاک جلوگیری می کند.

رژیم غذایی مناسب

طبیعی است که کامپوزیت دندان نسبت به لمینت قابلیت رنگ پذیری بالاتری دارد و بهتر است در خوردن و نوشیدن خود دقت بالایی داشته باشید. زیرا استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که دارای رنگ دانه های بسیار قوی هستند به مرور می توانند بر روی دندان شما لک ایجاد کنند. و در نهایت موجل تغییر رنگ دندان کامپوزیت شده شما شوند. برای مثال نوشیدن شراب، چای، قهوه، آب هویج، سس های رنگی و هرگونه شکلات و نوشیدنی رنگی می تواند رنگ دندان شما را تغییر دهد و تیره تر کند. افرادی که از تنباکو و دخانیات استفاده می کنند زود تر از بقیه افراد دچار زردی یا رنگی قهوه ای بر روی کامپوزیت های خود می شوند. دقت داشته باشید که دندان طبیعی در صورت لکه دار شدن می تواند با استفاده از روش بلیچینگ سفید شود اما روش بلیچینگ بر روی کامپوزیت دندان تاثیری نخواهد داشت و با عدم موفقیت روبرو می شود. پس توصیه می شود برای جلوگیری از رنگ پذیری کامپوزیت دندان خود از مصرف موادی که باعث ایجاد لکه بر روی کامپوزیت  و تغییر رنگ کامپوزیت دندان شما می شوند بپرهیزید.

بهتر است پس از نوشیدن و خوردن مواد غذایی رنگ دانه دار دهان و دندان خود را بشوئید و مسواک بزنید. اگر در شرایطی بودید که دسترسی به مسواک نداشتید بهتر است با آب دهان خود را بشوئید. اگر در مکانی بودید که توانایی شستن دهان و دندان خود را نداشتید در نهایت یک لیوان آب پس از آن بنوشید تا رنگ دانه ها هر چه سریعتر از بین برود و بر روی کامپوزیت باقی نماند.

عدم فشار زیاد به کامپوزیت

برخی از پزشکان با مهارت و ظرافت بالایی کامپوزیت دندان بیمار را اجرا می کنند در این صورت بهتر است از دندان های کامپوزیت شده خود به جای ابزار استفاده نکنید زیرا باعث ضعیف تر شدن آن خواهد شد. برای مثال برخی عادت دارند ناخن خود را می جوند، سر مداد را می جوند یا به دنبال شکستن یخ و آجیل با دندان خود هستند در این صورت باید بدانند آسیب های جدی و جبران ناپذیر برای کامپوزیت آنها رخ می دهد و مجبور به تعویض آن هستند. استفاده ابزاری از کامپوزیت باعث می شود کامپوزیت دندان شما لب پر شده یا دچار شکستگی شود. پس بهتر است زمانی که دندان خود را کامپوزیت می کنید برای حفظ سلامت دندان های خود و جلوگیری از آسیب به آن دیگر به فکر استفاده ابزاری از دندان خود نباشید.

دقت کنید که نباید فشار یا ضربه بسیار شدید به دندان کامپوزیت شده وارد شود زیرا موجب ایجاد شکستگی در آن می شود. این روش در مقابل روش لمینت دندان دارای هزینه کمتری است اما در صورت آسیب به کامپوزیت باید بدانید که هزینه مجدد برای ترمیم آن مورد نیاز است. پس برای افزایش ماندگاری و طول عمر و البته جلوگیری از صرف هزینه های بی مورد برای ترمیم آن از آن به خوبی مراقبت کنید. برخی افراد عادت به فشردن دندان خود دارند که به شدت برای سلامت کامپوزیت مضر است.

مراقبت های لازم از لثه

در صورتی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید می توانید از ابتلا به بیماری های لثه، عفونت دهان و دندان و بیماری های پریو دنتال جلوگیری کنید. بسیاری از بیماران تصور می کنند دندانی که کامپوزیت شده است دیگر نیازی به معاینه و رسیدگی نخواهد داشت زیرا امکان پوسیدگی یا بیماری های دیگر را ندارد. اما باید بدانید این تصور غلط است و در صورتی که به صورت مرتب به مطب مراجعه نکنید ممکن است لثه های شما دچار بیماری فعال شده باشد، دندان شما دچار پوسیدگی شده باشد و یا به بیماری پریودنتال مبتلا شده باشید و زمانی متوجه آن شوید که دیگر کار از کار گذشته باشد و آسیب جدی به دهان و دندان شما وارد شده باشد. عدن رسیدگی سریع به بیماری های دهان و دندان موجب گسترش و پیشرفت بیماری شده و در نهایت آسیب جدی به شما وارد خواهد شد. پس بهتر است به صورت منظم برای معاینات پزشکی به مرکز دندان پزشکی زیبایی خود مراجعه کنید